Rendera Z-depth i 3ds max

Hur man renderar skärpedjup på ett snabbt och enkelt sätt i 3D Studio Max och Photoshop.

3ds_z-depth_rendering.png

Välj fliken "Render Elements" i renderings fönstret [F10], klicka på "Add ...". Justera sedan "Z min" och "Z max" så att djupet blir önskvärt (kräver oftast en hel del test renderingar innan man hittar rätt). Resultatet blir 2 st bilder, en bild som är själva renderingen, den andra z-djupet.

cat_atom_net05-cam4.png
3ds_cat_atom_net05-cam4_z.png
Renderad bild
Z-Depth

Öppna dessa i Photoshop. Markera z-bilden, kopiera och klistra in som alfa-kanal i den renderade bilden. Välj sedan Filter-> Blur -> Lens Blur.

3ds_psd_lensfilter.png

Justera framför allt "Blur Focal Distance". Om z-bilder ser som min här ovan så måste skjutreglaget dras ordentligt åt höger. Mängden oskärpa justeras med "Iris" och "Radius".

 

3ds_cat_atom_net05-cam4.jpg

Färdig bild med skärpedjup.

 


"z-render", Hans E Andersson: 2011-02-03 22:24:33, ändrad: 2015-02-19 15:47:38

 

Copyright © 2005 - 2019 HEAP. Alla rätter förbehållna. Integritetspolicy