Rendera Z-depth i 3ds max
Hur man renderar skärpedjup på ett snabbt och enkelt sätt i 3D Studio Max och Photoshop.

Välj fliken "Render Elements" i renderings fönstret [F10], klicka på  "Add ...". Justera sedan "Z min" och "Z max" så att djupet blir önskvärt  (kräver oftast en hel del test renderingar innan man hittar rätt).  Resultatet blir 2 st bilder, en bild som är själva renderingen, den  andra z-djupet.
 
  | 
 
  | 
Renderad bild
  | 
Z-Depth
  | 
Öppna dessa i Photoshop. Markera z-bilden, kopiera och klistra in som  alfa-kanal i den renderade bilden. Välj sedan Filter-> Blur -> Lens Blur.

Justera framför allt "Blur Focal Distance". Om z-bilder ser som min  här ovan så måste skjutreglaget dras ordentligt åt höger. Mängden  oskärpa justeras med "Iris" och "Radius".
 

Färdig bild med skärpedjup.
 
				
"z-render", Hans E Andersson: 2011-02-03 22:24:33, ändrad: 2015-02-19 15:47:38